środa, 22 października 2014

Średniowieczne placuszki z jabłkami


Z tych placuszków wyewoluowały współczesne pączki. Pomimo, że wyglądają podobnie to ciasto jednak smakuje inaczej. Śmiem stwierdzić, że nawet są lepsze. Chociaż jest to kwestia smaku. Placuszki są cięższe, nie są tak lekkie i puchate jak pączki, ale za to mają nadzienie na bogato :D Przekonajcie się sami:)

Przepis na Średniowieczne placuszki z jabłkami (w oryginale przepis jest na 24 sztuki, ja zrobiłam połowę, także każdy składnik dodałam połowę mniej):

Czas przygotowania: 2h; Ilość: 11 sztuk;

Składniki:

- ½ szklanki mleka
- 2-3 szklanek nieprzesianej mąki
- Roztrzepane żółtko z jednego jajka
- 2 średnia jabłka
- 2 łyżki miodu
-2 łyżki miękkiego masła
- Pół łyżki mielonego cynamonu
- 1/3 szklanki posiekanych orzechów (włoski, pekanowe, piniowe lub kasztany jadalne)
- Pół łyżki Poudre Forte*
- Szczypta soli
- Olej do smażenia
- Cukier puder do posypania (opcjonalnie)
 
Sposób przygotowania:

- „rozgrzej odrobinę mleka”, właściwie to nie do końca zrozumiałam co autor ma na myśli. Dla mnie odrobina to odrobina, ale nigdzie później nie pojawia się mleko, więc stwierdziłam, że podgrzeję całość (pół szklanki mleka). Następnie wsypujemy drożdże i czekamy 5 minut, aż się spienią. Mi się nic nie spieniło :( Jak wsypałam drożdże, tak pływały w mleku nie wzruszone
- „Dodajemy roztrzepane żółtka” i tutaj kurcze, zapomniałam, że robię z połowy składników i dodałam jak w oryginale 2 żółtka... ale nic się nie stało :). Następnie dodajemy 2 szklanki mąki, sól i masło. Ugniatamy ciasto ręcznie, jeżeli ciasto się nadal klei to dosypujemy mąkę- ja dodałam jeszcze około 1 szklanki. Gotowe ciasto odstawiamy przykryte ściereczką na godzinkę do wyrośnięcia



- „{…} wymieszaj w średnim rondlu jabłka, miód, przyprawy i orzechy. Podgrzewaj na niewielkim ogniu, żeby miód całkowicie się wchłonął. Odstaw do przestygnięcia”
- „ Na blacie posypanym mąką rozwałkuj ciasto na placek o grubości ½cm”. Następnie okrągłą formą o średnicy 5 cm (ja użyłam szklanki) wykrawamy placuszki. Resztki ciasta ponownie zlepiamy, ugniatamy i rozwałkowujemy, wykrawamy itp. itd. 



- Każdy brzeg krążka smarujemy pędzelkiem z wodą. Na jedną część nakładamy nadzienie i przykrywamy drugim krążkiem z ciasta. Ściskamy razem krawędzie i pozostawiamy placuszki do wyrośnięcia na kolejne 20 minut



- Na patelni rozgrzewamy 2,5 centymetrową warstwę tłuszczu. Delikatnie zanurzamy każdy placuszek w gorącym oleju. Smażymy, aż placuszki się zarumienią z obu stron "(ok.4 minut)”. 


- Usmażone placuszki odsączamy z tłuszczu przy pomocy papierowych ręczników


- Opcjonalnie można posypać je cukrem pudrem


Źródło przepisu: książka „Uczta Lodu i Ognia”, str. 26-28

*Poudre Forte to „silny proszek”, składa się z mieszanki przypraw popularnych w średniowiecznej kuchni. Skład: 1 łyżeczka mielonego czarnego pieprzu, 1 łyżeczka mielonego cynamonu, 1 łyżeczka mielonych goździków, 1 łyżeczka mielonego imbiru,1 łyżeczka pieprzu długiego lub rajskich ziaren (opcjonalnie), 1 łyżeczka mielonego kwiatu muszkatołowego (przyprawa uzyskiwana z innej części owocu muszkatołowca niż gałka muszkatołowa, jednakże można ją tym zastąpić).
Wszystkie przyprawy należy wymieszać i przechowywać w szczelnym pojemniku.

Źródło przepisu: książka „Uczta Lodu i Ognia”, str. 16

3 komentarze:

  1. uwielbiam średniowiecze, więc z chęcią spróbuję tych placuszków ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam ;) Łatwe do przygotowania i w sumie nie zajmują tak dużo czasu, nie licząc momentu wyrośnięcia ciasta:)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...