niedziela, 16 lutego 2014

Lembasy, czyli droga-chleb


Źródło: kadr z filmu WP, Drużyna Pierścienia
Ileż to ja czasu poświęciłam na znalezienie oryginalnego przepisu na chleb Elficki…. Przewertowałam ponownie książki Władca Pierścieni, Silmarillion, a nawet Hobbita i nic, wielkie NIC. :( Niestety doczytałam się jedynie Jego historii. Tak bardzo jednak pragnęłam tego przepisu, że przeszłam lasy w odnalezieniu Elfów ;) Moja ukochana Galadriela, stwierdziła podobnie jak moi znajomi, że jestem do nich podoba (ze względu na czubki uszów, które mi wychodzę spod włosów) dlatego pokazała mi jak się taki chleb wyrabia. Powiedziała mi, że ten przepis podany poniżej, ujrzą tylko osoby  w potrzebie i o dobrym sercu  :)

Dlaczego ten przepis jest tak strzeżony? Otóż Lembasy są wyrabiane przez Elfów i tylko dla Elfów. Tylko nie liczni mogli dostąpić zaszczytu skosztowania tego wypieku. Są one bardzo pożywne i długo świeże, dlatego często są brane w odległą podróż. Formowane są w kwadratowe ciastka, które z wierzchu mają brązowawy kolor, a w środku są kremowe. Dzięki chlebom Elfów, Frodo i Gimli przeżyli całą podróż do Mordoru. Nazwa Lembas znaczy droga-chleb.

Źródło: kadr z filmu WP,Drużyna Pierścienia

Przepis na Lembasy:

Temperatura: 180 stopni; Czas pieczenia: 15 minut; Porcja: 5-6 sztuk

Składniki:

- 1,5 szklanki mąki
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia
- 1 łyżeczka soli
- 4 łyżeczki cukru
- 2 łyżki miodu
- 1 jajko
- 3 łyżeczki oliwy z oliwek
- 1/3 szklanki mleka
- Pół łyżeczki cynamonu

Sposób przygotowania:   
         
- Do miski wsypujemy: mąkę, proszek, cukier, sól, cynamon i wymieszać. Dodajemy jajko, oliwę, miód oraz mleko. Całość ugniatamy ręcznie
- Blat podsypujemy mąką i rozwałkowujemy ciasto na prostokąt o grubości 0.5-1 cm. Kroimy kwadraty i nacinamy na krzyż
- Pieczemy w nagrzanym piekarniku około 15 minut do zarumienia
- Można zawinąć w liść i wyruszyć w podróż pełną przygód :)


Lembasy są na prawdę magicznie pyszne i pożywne. Jak to mąż stwierdził: połączenie chleba z ciastem, mniam.





                        SMACZNEGO! :)





4 komentarze:

  1. Hmm, znam inny przepis na Lembasy ;-) ... robi się ciekawie i może Elfy przybędą??? Twój przepis bardzo ciekawy :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :) a inny przepis chętnie poznam :) Pozdrawiam

      Usuń
  2. Zwykle nie daję komentarzy, ale tutaj muszę. Ja również znam kilka innych przepisów i próbowałem kilka z nich, ale wczoraj zrobiłem Lembasy wg Twojego i niestety.... jest NAJLEPSZY :) ! Piszę niestety, bo sam przewertowałem internet za tym przepisem, bo dzieciaki nie dawały spokoju i kiedyś sam coś wykombinowałem, ale wyszedł mi twardy :/ Twój przepis jest prosty i może to jest klucz do sukcesu. Składniki są zrównoważone, ciasto nie jest za słodkie, czy słone. Ja polecam, dzieciaki i żona szybko się rozprawiły z Lembasami. P.s. świetny blog, odwiedzałem inne o podobnej tematyce, ale Twój ma inny, ciekawy styl, poza tym dużo innych przepisów. Pozdrawiam i powodzenia w dalszych eksperymentach kulinarnych. Rafał

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojejku strasznie mi miło :) dzieciaczki to chyba największy komplement, bo je najciężej zadowolić pod względem jedzenia :). Dziękuję za miłe słowa i polecam się na przyszłość. Pozdrawiam

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...